Chwyty marketingowe producentów kosmetyków

zdjęcie butelek z szamponami do włosów

Kiedy wybieramy się do drogerii, często zaskakuje nas mnogość kosmetyków. Uważajmy zatem na chwyty marketingowe. Kolorowe etykietki krzyczą do nas, przekonując, że to właśnie ten szampon czy odżywka odmieni nasze życie i sprawi, że nasze włosy będą piękne i gęste. Często jednak okazuje się to nieprawdą. Jak zabezpieczyć się przed rozczarowaniami?

Chwyty marketingowe – świadomość to podstawa!

Aby nie dać się oszukać, trzeba być świadomym konsumentem. Pamiętajmy, że na etykiecie można tak naprawdę napisać wszystko. Zupełnie inaczej jest w przypadku spisu składników – tam mogą pojawić się tylko te składniki, których w rzeczywistości użyto. Dlatego też warto nauczyć się czytać składy i znać podstawowe pojęcia. Można również sprawdzać informacje na bieżąco w Internecie albo ściągnąć aplikację, która pomaga rozpoznać składniki użyte w konkretnym produkcie. Jeśli wiemy, czego użyto do produkcji szamponu czy odżywki… nikt nie wciśnie nam „kitu”! Poniżej, dla ułatwienia, podajemy kilka najpopularniejszych mitów. Jeśli zobaczysz tego typu sformułowania na etykiecie kosmetyku – nie wierz im!

Mit 1. Szampony, które pielęgnują włosy

Aby nie dać się oszukać, warto zapamiętać jedną zasadę. Szampon jest do mycia skóry głowy, a odżywka jest do pielęgnacji włosów na ich długości (na łodydze). Nie istnieją szampony dbające o włos, bo nie taka jest ich rola. Szampony zawierają w swoich składach detergenty, czyli środki myjące. Jest to konieczne, aby doczyścić mycie skóry z zanieczyszczeń, łoju, toksyn, łupieżu itd. Oczyszczamy więc mieszki włosowe i usuwamy nadmiar sebum za pomocą szamponu. Natomiast na długości włosy nie potrzebują aż tak częstego oczyszczania. Owszem, możemy mieć na nich zanieczyszczenia, kurz i smog. Ale najczęściej wystarczy sama piana, która spływa na włosy z głowy podczas mycia oraz ciepła woda. To zadaniem odżywek jest pielęgnacja (odbudowa, nawilżenie, uelastycznienie, nadanie blasku itp.)! Dlatego też mitem są szampony, które określane są mianem „pielęgnujących” włosy na długości.

Mit 2. Silikon, który klei końcówki włosów

Nie istnieje żaden sposób na sklejenie włosa. Raz rozdwojona końcówka może co najwyżej się coraz bardziej niszczyć. Silikony nie są klejem. Mogą ochraniać włosa i zapobiegać rozdwajaniu, ale nie mają magicznej mocy ich sklejenia. Jest to więc mit!

Mit 3. Łagodny szampon z silnym detergentem

O tym, czy szampon jest silny, czy łagodny, nie decyduje to, jak go nazwał producent, ale to, co rzeczywiście zawiera w sobie. Jeśli w składzie zobaczysz składniki takie jak np.:

  • Sodium Lauryl Sulfate (SLS),
  • Sodium Laureth Sulfate (SLES),
  • Ammonium Laureth Sulfate
  • Sodium Myreth Sulfate,
  • Ethyl PEG-15 Cocamine Sulfate,
  • Sodium Coco-Sulfate,
  • Ammonium Lauryl Sulfate,

Po tym poznasz, czy szampon jest mocny. A co za tym idzie, może przesuszać skórę głowy i powodować podrażnienia, większe wydzielanie sebum itd. Nawet, jeśli producent twierdzi na opakowaniu co innego.

Chwyty marketingowe producentów kosmetyków – podsumowanie

Z tą wiedzą unikniesz zbędnych rozczarowań oraz błędów w pielęgnacji włosów! Warto też edukować się na własną rękę. Nie zawsze to, co droższe, jest lepsze. Najważniejsza jest świadomość i obserwacja własnych włosów.